Pet metoda za brži oporavak od stresnih situacija

datum: 12.07.2019.

Svako od nas se s vremena na vreme nađe u stresnoj situaciji…

Prema brojnim istraživanjima, čak 26 % populacije sveta živi u stanju konstantnog, svakodnevnog stresa. Hroniči stres može imati neverovatno loš uticaj na vaše generalno zdravlje, što do sada verovatno već i sami znate, a možda i osećate. Ipak, na našu sreću, postoje tehnike koje će vam pomoći da se opustite i smirite za samo 10-15 minuta. 

Počnite da meditirate

Uspešni biznismeni, sportisti i glavni menadžeri skoro svake sfere biznisa praktikuju meditaciju kako bi umanjili svoju anksioznost. Nekadašnjii vođa kompanije Apple, Steve Jobs, izdvajao je vreme iz svog dana punog obaveza kako bi praktikovao ovu rutinu. Naučnici potvrđuju da je meditacija efikasna u borbi protiv stresa. Naime, nakon samo dva meseca redovnog praktikovanja meditacije, smanjiće se sinteza kortizola, hormona koji vaše telo proizvodi kao odgovor na stresne situacije. Neka istraživanja čak tvrde da meditacija može biti zamena za uzimanje nekih antidepresiva. Dobra vest je sledeća – niko od vas neće tražiti da sedite u položaju lotosa, niti da ponavljate mantre ili gledate u plamen sveće. Dovoljno je da održavate određeni ritam disanja i fokusirate se na svoje fizičke senzacije. Danas, postoji veliki broj aplikacija za pametne telefone koje će vam pomoći da meditirate, i radite to gde god da se nalazite – u javnom prevozu, u kancelariji ili kod kuće.

Koristite žvake

Kako ispitivanja pokazuju, jedan od najčešćih uzorka nervoze jeste prevelika količina posla, koja se mora završiti za veoma kratko vreme. Kada se nađete u situaciji da se odjednom morate baviti brojnim stvarima, žvaćite žvaku. Naučnici sa univerziteta smeštenog u Melburnu su sproveli sledeći eksperiment: oni su zatražili od grupe studenata da urade test na računaru koji traje dvadeset minuta. Test je bio baziran tako da je bilo neophodno raditi četiri različita zadatka istovremeno. Nekim studentima su date žvake na početku eksperimenta, a ostatku ne. Naučnici su na početku eksperimenta i na kraju merili nivo kortizola i uporedili rezultate, kada su dobili sledeće podatke: oni koji su žvakali žvaku, imali su do dvadeset posto niži nivo ovog hormona u odnosu na ostale, dok su se takođe bolje izborili sa svim zadacima. Naučnici i dalje ne znaju koji je tačan razlog zbog kog nam žvaka pomaže da se izborimo sa stresnim situacijama, ali je jedna teorija vezana za činjenicu da žvakanje stimuliše protok krvi do hipokampusa, odnosno mesta u mozgu koje je inače inhibitovano kortizolom tokom stresnih situacija. 

Prošetajte kroz park

Prošle godine, tokijski lekar Quin Li je čitavom svetu otkrio tajnu Shinrin-yoka – japanske šumske terapije. Naučnik je do detalja opisao ovu umetnost isceljivanja u svojoj knjizi, koja je prevedena na brojne svetske jezike i privukla pažnju brojnih ljudi. U periodu od 2004. do 2012.godine, japanska vlada investirala je više od četiri miliona dolara u istraživanje uticaja šetnje na ljudsko zdravlje. Brojne studije su dokazale da šetnja kroz šumu ili park, odnosno bilo koje mesto sa drvećem i malim brojem ljudi, pomaže u borbi protiv stresa, poboljšava kvalitet sna i normalizuje krvni pritisak. Doktor Qing Li je naglasio da morate šetati kroz šumu mudro, pridržavajući se određenih pravila. Nemojte koristiti svoj telefon ili kameru, duboko dišite i koračajte prijatnim tempom. Šetajte redovno i ne duže od petnaest minuta. 

Više se ljubite 

Ljubljenje nije samo izraz privreženosti i poverenja, već i moćno oružije protiv stresa. Na desetine studija su dokazale da ljubljenje smanjuje nivo kortizola i povećava nivo oksitocina, dok istovremeno, efekat poljupca traje duže vreme. Na primer, ako se ljubite petnaest minuta ujutru, vaš nivo stresa će biti manji tokom čitavog dana. Japanski istraživači su dodati da beneficije ljubljenja idu dalje od toga, te da mogu smanjiti alergijske reakcije, a posebno one izazvane stresom. 

Vodite dnevnik

Kada smo pod stresom, često ostajemo sami sa svojim negativnim emocijama. Psiholozi kažu da zapisivanje tih emocija može pomoći u bržem lišavanju istih, odnosno izlasku iz nervozne situacije sa minimalnim gubicima. Ali, šta ako ne možete uvek podeliti svoja osećanja sa drugom osobom? Dobar način da ih se otarasite jeste da ih ostavite na papiru. Redovni unosi u dnevnik, a posebno u takvim situacijama, mogu značajno smanjiti stres i anksioznost. 

© 2019 MarieClaire | All rights reserved.